Ընթացիկ տարվա հինգ ամիսներին ի՞նչ փոփոխություններ են տեղի ունեցել Հայաստանի հիմնական տնտեսական ցուցանիշներում: Ինչպիսի՞ն են տնտեսության վրա կորոնավիրուսի համավարակի ազդեցության նախնական հետևանքները: Ի՞նչ լրացուցիչ քայլեր պետք է ձեռնարկել՝ երկրորդ կիսամյակում սոցիալ-տնտեսական հիմնախնդիրները հնարավորինս մեղմելու համար:
Այս հարցերի շուրջ «ՉԻ»-ն զրուցել է տնտեսական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Գագիկ Վարդանյանի հետ։
- Պարոն Վարդանյան, ի՞նչ փոփոխություններ են տեղի ունեցել ընթացիկ տարվա առաջին կիսամյակի հիմնական տնտեսական ցուցանիշներում։ Նկատվե՞լ է արդյոք տնտեսության վրա կորոնավիրուսի համավարակի ազդեցությունը, արտակարգ դրություն սահմանելը։
- 2020 թվականի հունվար-մայիս ամիսներին, ըստ պաշտոնական վիճակագրության, մարտ ամսից ձևավորվել է համավարակի հետևանքները մակրոտնտեսական հիմնական ցուցանիշների բացասական դինամիկա: Այսպես, օրինակ, եթե տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը 2019-ի հունվարի համեմատ 2020-ին կազմել էր 109.3 %, ապա փետրվարին այն կազմել է 109.2 %, մարտին՝ 95.9 %, ապրիլին՝ 83.7 %, մայիսին՝ 87.2%: Հարկ է նկատել, նախորդ տարվա հետ համեմատությունները, թեպետ, կարևոր են, սակայն ներկայիս իրավիճակը հիմնովին տարբերվում է: Այդ պատճառով էլ, ընթացիկ զարգացումների գնահատման առումով, նպատակահարմար է այս տարվա ամսական փոփոխությունները դիտարկելը:
Այսպես, 2019 թ. դեկտեմբերի համեմատ 2020-ի հունվարին տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը կազմել է 52.4%, հունվարի համեմատ փետրվարին կազմել է 108.9%, մարտին՝ 100.7%, ապրիլին՝ 87.1%, մայիսին՝ 113.3%, իսկ 2020-ի հունվար-մայիսին (2019-ի նույն ժամանակահատվածի համեմատ)՝ 96.1 %: Այսինքն, մարտ ամսին արտակարգ դրության ռեժիմի սահմանումը, մարտ-ապրիլ ամիսներին տնտեսական գործունեության որոշ տեսակների դադարեցումը, բնականաբար, բացասաբար է ազդել այդ ամիսների տնտեսական ակտիվության վրա: Իսկ ապրիլից տնտեսական գործունեության տեսակների մեծ մասի վերսկսմամբ, մայիսին նշանակալի է եղել այդ ցուցանիշի աճը: Դրան նշանակալի նպաստել են շինարարության և առևտրաշրջանառության ծավալների բավական բարձր աճի տեմպերն ապրիլի համեմատ. համապատասխանաբար՝ 212.9 % և 133.3 %: Չնայած դրան այդ ոլորտների ծավալները, նախորդ տարվա նույն ժամանակահատվածի համեմատ նվազել են համապատասխանաբար՝ 23.4 և 10.8 տոկոսով:
Անշուշտ, պետք է նկատի ունենալ, որ նշվածը ներքին գործոններն են, մինչդեռ արտաքին գործոնները նույնպես ազդել են մակրոտնտեսական ցուցանիշների վրա: Արտաքին գործոններից գլխավորը առաքման գլոբալ շղթաների խաթարումն է և դրանցում սկիզբ առած վերադասավորումները: Թերևս դրանով են պայմանավորված ՀՀ արտաքին առևտրաշրջանառության ծավալների տատանումները. 2020 թ. հունվարի համեմատ փետրվարին այն կազմել է 116.9 %, մարտին՝ 94.3 %, ապրիլին՝ 83.5 %, մայիսին՝ 113.0 %: Վերջին ցուցանիշի վրա նշանակալի է եղել արտահանման ծավալի աճի բարձր տեմպը՝ 130.7 %, ինչը դրական է և շարունակվելու դեպքում կնպաստի արտաքին առևտրի հաշվեկշռի բարելավմանը: Այդուհանդերձ, 2019-ի համեմատ 2020 թ. հունվար-մայիսի արտաքին առևտրաշրջանառությունը նվազել է 11.9 %-ով: Ի դեպ, փոխվել է մարդկանց սպառողական վարքագիծը, ինչի ապացույցներից մեկը սպառողական գների ինդեքսներն են: Այսպես, օրինակ, «Սննդամթերք և ոչ ալկոհոլային խմիչքներ» ապրանքային խմբի ինդեքսը 2020-ի հունվարին եղել է -1.7 %, փետրվարին՝ -4.1 %, մարտին՝ -2.8 %, ապրիլին՝ 0.3 %, մայիսին՝ 1.0 %: Զավեշտական է, որ օրգանիզմի համար օգտակար թարմ ձկան գնի ինդեքսը մայիսին կազմել է - 4.6-ից -5.6 % («Ձուկ և ծովամթերք» և «Ձուկ` թարմ կամ պաղեցրած»): Ինչպես ասում են՝ սիգը «ջրի գնով» է վաճառվում, թռչնամիսը՝ նույնպես (- 13.2 %): Դրան հակառակ՝ «Ալկոհոլային խմիչքներ, ծխախոտային արտադրատեսակներ»-ի ինդեքսները հակառեկորդներ են սահմանում. 11.7%: Այստեղ, անտարակույս, պահանջարկի ու առաջարկի էական փոփոխություններ են տեղի ունենում:
Մայիս ամսվա մակրոտնտեսական ցուցանիշների մակերեսային գնահատմամբ՝ կարծես մեր երկիրը դուրս է գալիս ճգնաժամից: Բայց, ակներև է, որ ցնցումներն առջևում են. աշխարհը դեռևս գտնվում է համավարակի ճիրաններում, իսկ Հայաստանը նրա մասնիկն է:
- Ի՞նչ դեր են ունեցել ՀՀ կառավարության ձեռնարկած միջոցառումները համավարակի առաջացրած սոցիալ- տնտեսական հիմնախնդիրների հաղթահարման համար։
- Կառավարությունը ծրագրեր է իրականացնում համավարակի ինչպես տնտեսական, այնպես էլ սոցիալական հետևանքների մեղմման ուղղությամբ: Ներկա պահի դրությամբ գործադրվել են տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 9 և սոցիալական հետևանքների չեզոքացման 12 ծրագրեր:
Տնտեսական ոլորտում թիրախավորումը կատարվել է ինչպես ըստ առանձին ոլորտների, այնպես էլ ըստ կազմակերպությունների չափերի (ՓՄՁ, միկրոձեռնարկություններ, անհատ ձեռներեցներ): Կարելի է ենթադրել, որ ձեռնարկված որոշ միջոցառումներ տվել իրենց արդյունքները, ինչով էլ որոշակիորեն պայմանավորված է եղել մայիս ամսվա տնտեսական ակտիվության ցուցանիշի բարձր նշանակությունը:
Ակնհայտ է, որ տնտեսական անկումը, տարբեր դրսևորումներով դեռևս շարունակվելու է. անորոշություններն այստեղ շատ են: Տնտեսական անկումը հնարավոր չի լինի հաղթահարել կարճաժամկետում, ինչն էլ կուղեկցվի սոցիալական մի շարք խնդիրների սրացմամբ: Արդեն իսկ արձանագրվել է ավելի քան 70 հազարով գործազուրկների թվաքանակի աճ:
- Ի՞նչ լրացուցիչ քայլեր պետք է ձեռնարկել՝ երկրորդ կիսամյակում սոցիալ-տնտեսական արդյունքների վրա համավարակի ազդեցության հնարավոր մեղմման համար։
- Առաջին հերթին նպատակահարմար կարող է դիտարկվել բյուջետային ծախսերի մեծացումը, ինչը, բնականաբար, կհանգեցնի ինչպես արտաքին, այնպես էլ ներքին պարտքի ավելացմանը։ Այդ առումով, Արժույթի միջազգային հիմնադրամն արդեն իսկ հատկացրել է շուրջ 280 միլիոն ԱՄՆ դոլար՝ կորոնավիրուսի դեմ պայքարի համար։
Կպահանջվեն լրացուցիչ այլ աղբյուրներ՝ ստեղծված իրավիճակին համապատասխան ծախսեր կատարելու համար:
Որպես սոցիալական որոշ խնդիրներ լուծելու համար անհրաժեշտ միջոց, կարելի է դիտարկել նաև փողի էմիսիան:
Բացի դրանից, տնտեսության վերականգնման և զարգացման նպատակով՝ քննարկման առարկա կարող է հանդիսանալ շահող պետական պարտատոմսերի թողարկումը՝ ՀՀ բնակչության, ինչու չէ, նաև սփյուքում բնակվող մեր հայրենակիցների ֆինանսական ռեսուրսները համախմբելու համար: Ներքին ռեսուրսների համախմբումն այլընտրանք չունի, քանի որ ներկայում տեղին չէ ապավինել օտարերկրյա ներդրումներին:
Թեպետ գոյություն ունեցող բիզնեսներին աջակցելը, նրանց հարկային և վարկային պարտավորությունների կատարմանը նպաստելը, գործազրկության աճը զսպելը կարևոր է, այդուհանդերձ, հարկավոր է նայել ապագային կամ մտածել ապագայի տնտեսության, այլ ոչ՝ տնտեսության ապագայի մասին: Զուգահեռաբար կպահանջվեն տնտեսության նոր՝ տեխնոլոգիահենք ու արագ աճող հատվածների զարգացմանն ուղղված համալիր ծրագրեր, որոնք հայկական ընկերություններին հնարավորություն կընձեռեն ակտիվորեն ներգրավվելու առաքման գլոբալ շղթաներում ընթացող վերադասավորման գործընթացներին: Սակայն, այս պարագայում առաջանում է մի գերխնդիր լուծելու անհրաժեշտություն, այն է՝ կրթական ու մշակութային (արժեհամակարգային):
- Ի՞նչ նկատի ունեք՝ կրթական ու մշակութային գերխնդիր ասելով:
- Խնդիրը նրանում է, որ սոցիալական և տնտեսական զարգացման վրա վճռորոշ ազդեցություն ունեն մշակութային գործոնները: Երկրների զարգացման մակարդակների տարբերությունը, տնտեսությունների արդիականացման դժվարությունները կարող են բացատրվել մշակութային արժեքների առանձնահատկություններով: Տնտեսության զարգացման հաջողությունը հիմնականում պայմանավորված է մշակույթում, արժեհամակարգում, ոչ ֆորմալ հաստատություններում անհրաժեշտ փոփոխություններ կատարելու, այլ խոսքով` առաջընթացի համընդհանուր արժեքներ ստեղծելու երկրի կարողությամբ, արժեքներ, որոնք ձևավորում են այն սոցիալական, հոգեբանական և բարոյական միջավայրը, որը կարող է նպաստել, այլ ոչ թե հակազդել երկրի սոցիալական ու տնտեսական զարգացմանն անհրաժեշտ փոփոխություններին, նորաստեղծություններին:
Կորոնավիրուսի համավարակի բռնկման պահից միջազգային և ազգային լրահոսում հայտնվեցին բազմաթիվ հրապարակումներ՝ դրա տնտեսական հետևւանքների, բազմաթիվ երկրներում տնտեսական գործունեության մասնակի կամ ամբողջական դադարեցման, գլոբալ առաքման շղթաների խաթարման և, ի վերջո, XX դարի սկզբին տեղի ունեցած մեծ դեպրեսիային համարժեք տնտեսական ճգնաժամի անխուսափելիության վերաբերյալ: Իսկ ինչպիսի՞ն կլինի ազդեցությունը կրթության, մշակույթի ոլորտների վրա: Միջազգային լրահոսում քիչ չեն տեղեկություններն ինքնասպանությունների մասին, ինչը երբեմն բացատրվում է սոցիալական մեկուսացման արդյունքում մարդկանց դեպրեսիայում հայտնվելով: Տեղի է ունենում ապասոցիալացման վտանգավոր գործընթաց: Այստեղ պահանջվում են ոչ սովորական լուծումներ:
- Մասնավորապես, ինչպե՞ս ենք պատկերացնում կրթությունը համավարակի պայմաններում: Բացառապես հեռավա՞ր:
- Ներկայիս երիտասարդությունը զարգացած է. տիրապետում է համակարգիչներին, որոնման համակարգերին, տարբեր լեզուների: Առանց որևէ ուսուցչի կամ դասախոսի, երիտասարդները կարող են գտնել իրենց անհրաժեշտ տեղեկատվությունը, գիտելիքները: Բայց, միայն կոդավորված գիտելիքի փոխանցո՞ւմն է կարևոր:
Այս առումով, այսօր էլ հրատապ է հանճարեղ տնտեսագետ Ալֆրեդ Մարշալի հետևյալ նկատառումը. «Դպրոցի ուսուցիչները պետք է գիտակցեն, որ իրենց հիմնական պարտավորությունը ոչ թե գիտելիք փոխանցելն է, քանի որ մի քանի շիլինգով հնարավոր է գնել գրքերում շարադրված ավելի շատ գիտելիքներ, քան կարող է պահպանել մարդկային հիշողությունը: Նրանք պետք է դաստիարակեն բնավորություն, ունակություն և ակտիվություն…»
Այս միտքը հավասարապես վերաբերում է կրթական բոլոր մակարդակներին: Այլապես, ինչպես կարող են ոչ ակտիվ, ստեղծարար ունակություններից զուրկ երիտասարդներն իրականացնել շումպետերյան «ստեղծարար կործանումներ», անել ինովացիաներ, առանց որոնց տնտեսական զարգացում չի լինում:
Ըստ էության, համավարակի գլխավոր թիրախներն ազգային արժեհմակարգեր ձևավորող ոլորտներն են՝ կրթություն, մշակույթ…ինչի արդյունքում, ի վերջո, ազգային բազմաթիվ տնտեսություններ կզրկվեն զարգացման ներուժից:
Մելանյա Ծառուկյան